הגופים המוסדיים מגבירים אכיפת תשלום בגין חוב ריבית פיגורים.

לאחרונה אנו מבחינים בריבוי של פניות מצד הגופים המוסדיים למעסיקים בדרישת תשלום בגין חוב ריבית פיגורים.  חוב פיגורים נוצר בעקבות פיגור קצר מועד, כלומר החל מאיחור בתשלום של יום ומעלה ועד למצב שבו לא הועבר תשלום כלל או שתשלום כזה עוכב במשך ימים רבים.

מועדי התשלום שנקבעו בחוק 

מועד התשלום כפי שנקבע בחוק הגנת השכר וכן בתקנה 10 לתקנות התשלומים, לפי המוקדם מבין:

  1. 7 ימי עסקים מיום תשלום המשכורת החודשית לעובד.
  2. 15 ימים מתום החודש שבעדו על המעביד לשלם את המשכורת לעובד.

מעסיק יחויב בריבית פיגורים עבור תשלום שיבוצע לאחר ה-15 לחודש או ביום העסקים האחרון שקדם
ל-15 לחודש. תשלום שמבוצע בח-ן נאמנות יש להעביר עד ה-14 לחודש לכל המאוחר .


מה קורה במקרה של איחור בתשלום?


מעסיק שלא מעביר את הכספים במועד יהיה חשוף לתביעות בגין פיצויי הלנת שכר, תשלום ריבית פיגורים ואף קנס. ריבית הפיגורים שישלם המעסיק  תשויך לקופת העובד .
תקנה 11 לתקנות התשלומים הגופים המוסדיים קובעת כי הגוף המוסדי יפעל לגבות ריבית פיגורים מהמעסיק.

"תקנה 11 :
(א) לא הפקיד מעביד תשלומים בעד עובד לקופת גמל במועד הקבוע בתקנה 10, ישלם לקופת הגמל ריבית, לרבות ריבית שנצטברה בשל חוב ריבית, בעד התקופה שמתחילה ביום 16 בחודש העוקב לחודש העבודה שבעדו נדרשה הפקדת התשלומים, ומסתיימת במועד התשלום בפועל; ריבית כאמור תהיה בשיעור הריבית בשל איחור בהעברת כספים מהמערכת הבנקאית שמפרסם החשב הכללי של מדינת ישראל מזמן לזמן.
(ב) חברה מנהלת תפעל לגביית תשלומים לפי תקנת משנה (א)."

חברות מנהלות גובות ריבית פיגורים לפי גובה הריבית שמפרסם החשב הכללי או לפי שיעור התשואה שהשיגה הקופה באותו מסלול בתקופת הפיגור, לפי הגבוה מביניהם. ולכן ריבית הפיגורים יכולה להצטבר לסכומים משמעותיים אף אם מדובר באיחור של ימים בודדים.
הגופים המוסדיים עושים כל שביכולתם כדי  לגבות את חוב ריבית הפיגורים ממעסיק שביצע תשלום באיחור כולל הגשת תביעות בבית הדין כנגד מעסיקים על כל המשתמע מכך, יש לזכור כי התקנות מחייבות אותם לפעול כך ואין זה נתון לשיקול דעתן.

האם ניתן לבטל ריבית פיגורים ?

נבחין בין מצב שבו נרשם חוב בגין העדר תשלום לקופה פנסיונית של עובד לבין מצב של איחור בתשלום.
יתכן מצב שבו מעסיק לא ביצע תשלום לקופה פנסיונית של עובד עקב עזיבת עבודה, חל"ת , מעבר לקופה אחרת וכדומה. בממשק מעסיקים נדרש דיווח לקופה בכל אחד מן המצבים כך שהקופה תוכל לזהות מתוך את הסיבה להפסקת התשלום ולא יירשם חוב למעסיק. במקרה של דיווח שגוי ניתן יהיה לשוב לקופה ולבצע תיקון בדיווח .

לעומת זאת, איחור בתשלום הגורר ריבית פיגורים הוא מצב שלא ניתן "לתקן". כלומר, אין אפשרות לפנות לגוף המוסדי  בבקשה לבטל את ריבית הפיגורים. בעיני המחוקק, אין הסבר או צידוק למצב של איחור בתשלום ואין זה בידיה של החברה המנהלת לקבל החלטה לוותר על החוב שכן מדובר בזכויותיו של העובד שחובה לגבות מהמעסיק ובריבית אשר  משוייכת לקופה הפנסיונית האישית של העובד. 

ישנם מצבים שבהם מעסיק עלול לאחר בביצוע ההפקדה הפנסיונית אף אם באופן שוטף הפקדה מתבצעת כסדרה ועד ה-15 לכל חודש. מהם המצבים הללו וכיצד תמנעו מהם?

עובדת שיוצאת לחופשת לידה

תקנות  3 ו-4 לתקנות עבודת נשים מגדירות את הכללים ומועדי התשלום להפקדות הפנסיוניות בתקופת שמירת הריון וכן בתקופת חופשת לידה. לדוגמא, בתקופת חופשת לידה נקבע בתקנה 4 כי המעסיק ינכה עבור חודשיים ראשונים מראש את חלק העובד, כלל שניתן . במקרה שבו העובדת האריכה את חופשת הלידה וצריך לבצע המשך הפקדות המעסיק ישלם כמקדמה על חשבון השכר לכשתחזור לעבודה. בהמשך לכך מפרט סעיף ג' כי על המעסיק לשלם בכל חודש במהלך התקופה כאילו לא יצאה לחופשת לידה, כלומר אין "אישור" לחרוג ולשלם בפיגור.

הוראות מיוחדות לקרן פנסיה ותיקה שבהסדר  

צו ההרחבה לביטוח פנסיוני אינו חל על המשכת ביטוח של עמית בקרן פנסיה ותיקה, וזאת מאחר שביטוח פנסיוני זה הינו בגדר "הסדר מיטיב" המוחרג מהוראות הצו. כלומר, עבור עובד חדש שממשיך הפקדות לקרן ותיקה שבהסדר  לא חלות הוראות שמאפשרות דחיית תשלומים ב- 3 חודשים ולכן יש לבצע הפקדה כבר מחודש השכר הראשון , בכל מקרה של תשלום רטרואקטיבי המעסיק יידרש לשלם  חוב ריבית פיגורים. 

לסיכום

תשלום שוטף במועד וכן דיווח נלווה תקין הם הבסיס להגנה על זכויות העובד. חשוב להבהיר כי איחור בהפקדה יגרור ריבית פיגורים ואף עלולה להיות פגיעה בכיסויים הביטוחיים הקיימים בתוכנית הפנסיונית של העובד או בזכויותיו.
חברה מנהלת חייבת לדרוש ממעסיק תשלום ריבית פיגורים אשר אינה ניתנת לביטול שכן התשלום משויך לקופת העבד.

 

תאריך נכונות 03.2021


*מודגש בזאת כי המידע האמור אינו מהווה משום ייעוץ ו/או שיווק מכל סוג שהוא. לקבלת שירותי שיווק פנסיוני אנא צרו קשר עם אגם לידרים לצורך תיאום מול בעל רישיון.

הגיע הזמן לעבור למנהל ההסדר המתקדם ביותר

טעות בשם, יש להזין 2 תווים לפחות (עברית בלבד)
טעות במייל, חסר @ או סיומת
טעות במספר הטלפון, בדקו שוב
שדה חובה
Invalid Input
`