עזיבת עבודה היא אירוע מס שיש לדווח עליו לרשות המיסים באמצעות טופס 161 - הודעה על פרישה מעבודה.
עזיבת עבודה היא אירוע מס שיש לדווח עליו לרשות המיסים באמצעות טופס 161 - הודעה על פרישה מעבודה. הטופס מרכז את כספי הפיצויים שנצברו לעובד בקופות השונות.
בתאריך 1 בינואר 2024 נכנס לתוקף טופס 161 החדש, אשר משנה מן היסוד את מרבית תהליכי העבודה שהיו קיימים עד כה. הטופס החדש כורך בתוכו תהליך אחד עבור המעסיק ועבור העובד באשר לתהליך הפרישה. באמצעות הטופס, המעסיק מדווח לרשות המיסים על פרישת עובדים ועל כלל הסכומים והזכויות שהעמיד לרשות העובדים בפרישתם. הטופס אף מאפשר לעובדים למלא את בקשותיהם לגבי הכספים העומדים לרשותם.
החל מתאריך תחולת הטופס חובה להודיע על פרישה מעבודה באמצעות טופס 161 החדש. יש לדווח באמצעות טופס זה גם על אירועי פרישה שהתרחשו לפני מועד התחולה, אך דווחו לראשונה על ידי המעסיקים מתאריך זה והלאה.
טופס 161 החדש מחליף את טופס 161 ו-161א הישנים, ומאחד בתוכו את חלק המעסיק וחלק העובד יחד.
כיצד הוא בנוי?
משלושה חלקים ו-4 עמודים:
במה שונה טופס 161 החדש?
- שינוי תפיסתי: טופס 161 החדש משקף שינוי של תהליכי עבודה ומדיניות. הוא מאחד את חלק המעסיק עם חלק העובד ובכך קושר את תהליך טיפול העזיבה והדיווח לתהליך משותף.
- הוספת נתונים ומידע: טופס 161 החדש כולל בתוכו נתונים אינפורמטיביים ונתונים חישוביים שלא באו לידי ביטוי בטופס הקודם, כגון: הוספת משכורת מבוטחת, התייחסות לפיצויים שמוסו, התייחסות לקצבה טרם הפרישה, נתוני עזר הכוללים תקרות מירביות והצהרות נוספות.
- יצירת תהליך אוטומטי: מסלול רצף קצבה ברירת מחדל ללא מעורבות מס הכנסה לפיו, עובד שעומד בתנאיו פטור מלמלא את חלקו בטופס ובכך מתקצר הליך הטיפול מול העובד.
- הרחבת אחריות המעסיק: המעסיק מרכז את בחירות העובד בחלק ג', מאשר את נכונות הטופס ומדווח לרשות המסים. למעשה מעצם קשירת התהליך בין המעביד לעובד קיימת הרחבת הסמכות למעסיק בכל הנוגע לטיפול מול רשות המסים וקופות הגמל.
מילוי טופס 161 החדש הפך להיות מורכב יותר מבעבר ונדרשת מעורבות של גורם מקצועי לצורך מילוי וביצוע החישובים שהיו בעבר באחריות פקיד השומה והועברו לאחריות המעסיק.
כמנהלי ההסדר של ארגונכם, אנו אחראיים למילוי טופס 161 החדש, ונמשיך להעניק לכם מענה מקצועי וליווי אישי.